TAZKIRAH JUMAAT


WAHAI MANUSIA!

Aku hairan pada orang yang yakin akan kematian, tapi hidup bersuka ria.

Aku hairan pada orang yang yakin akan dipertanggungjawabkan segala amal dan perbuatan di akhirat, tapi asyik mengumpulkan dan mengumpul harta.

Aku hairan pada orang yang yakin akan kubur, tapi ia ketawa terbahak-bahak.

Aku hairan pada orang yang akan adanya alam akhirat, tapi ia menjalani hidupnya dengan bersantai-santai.

Akuhairan pada ornag yang yakin akan kehancuran dunia, tapi ia mengingininya.

Aku hairan pada cerdik pandai, yang bodoh dalam soal moral.

Aku hairan pada orang yang bersuci dengan air, sedangkan hatinya masih tetap kotor.

Aku hairan pada orang yang sibuk mencari cacat dan aib orang lain, sedangkan ia tidak sedar sama sekali terhadap yang cacat pada dirinya.

Aku hairan pada orang yang yakin Allah SWT sentiasa mengawasi segala perilakunya tetapi ia berbuat jahat.

Aku hairan pada orang yang sedar akan kematiannya kemudian akan tinggal dalam kubur seorang diri, lalu di mintadipertanggungjawaan seluruh alam perbuatannya, tapi berharap belas kasihan orang lain.

Sunnguh.....tiada Tuhan melainkan AKU...dan Muhammad adalh hamba dan utusanku.

WAHAI MANUSIA!

Hari demi hari usiamu kian berkurang, sedangkan engkau tidak pernah menyedarinya. Setiap hari Aku datangkan rezeki kepadamu, sedangkan engkau tidak pernah memujiKU. Dengan pemberian yang sedikit, engkau tidak mahu berlapang dada. Dengan pemberian yang banyak, engkau juga tidak pernah berasa kenyang.

WAHAI MANUSIA!

Setiap hari Aku datangkan rezeki untukmu. Sementara setiap malam malaikat datang kepadaKu dengan catatan perbuatan burukmu. Engkau makan dengan lahap rezekiKu, namun engkau tidak segan-segan pula berbuat jahat padaKu. KebaikanKu tak putus-putus mengalir untukmu. Namun sebaliknya, catatan keberukanmu sampai kepadaKu tanpa henti.

Akulah pelindung terbaik untukmu. Sedangkan engkau hamba terburuk bagiKu. Kau raup segala apa yang Kuberikan untukmu. Kututupi keburukan yang engkau perbuat secar terang-terangan.

Aku sungguh sangat malu kepadamu, sedangkan engkau sedikitpun tak pernah merasa malu kepadaKu. Engkau melupakan diriKu dan mengingati yang lain.

Kepada manusia engkau merasa takut, sedangkan kepadaKu engkau merasa tenang sahaja.

Kepada manusia engkau takut dimarahi,tetapi pada murka-Ku engkau tak peduli.”

Ikhwan fillah, bersujudlah dan bertaubatlah kepaada ALLAH SWT serta menangislah...betapa banyak dosa yang telah kita perbuat selama ini....lihatlah betapa banyak kelalaian yang telah kita lakukan selama ini

“Hisablah dirimu sebelum ALLAH menghisabmu”

(Imam Ali bin Abu Thalib RA)

sumber: Majalah APO.

untuk semua umat Islam..samer2 lar kiter muhasabah diri kite...

myda buchuxX

Comments